انجمن کشورهای تولید کننده لاستیک طبیعی
انجمن کشورهای تولید کننده لاستیک طبیعی

گزارش آماری ماهانه اکتبر2022NR انجمن لاستیک طبیعی

در تاریخ 17 نوامبر 2022 , انجمن کشورهای تولید کننده لاستیک طبیعی (ANRPC) گزارش آماری ماهانه اکتبر 2022NR را به شرح زیر منتشر کرده است:

تولید کائوچوی طبیعی (NR) در اکتبر 2022 حدود 435/1 میلیون تن ثبت شد که حدود 87 درصد آن به اعضای ANRPC نسبت داده شده است . این در حالیست که رشد تقاضای جهانی NR طی همین دوره  با 1.2 درصد به 301/1 میلیون تن رسید. بازارهای کائوچو در سراسر کشورهای تولیدکننده عمده , روند کاهشی قیمت را در اکتبر 2022 ثبت کرده اند.

در بازار کائوچوی بلوکه شده (block)، قیمت کائوچوی SMR-20 در اکتبر 2022 نسبت به ماه قبل کاهش یافت در حالی که STR-20 میانگین قیمت خود را در همین دوره ثابت نگه داشت. در بازارهای RSS، روند متفاوتی بین RSS-3 در بانکوک و RSS-4 در Kottayam مشاهده شد. RSS-3 در بانکوک به طور غیرمنتظره ای میانگین قیمت خود را افزایش داده است، در حالی که قیمت RSS-4 در Kottayam در اکتبر 2022 اندکی کاهش یافت.

نگرانی‌ها از رکود جهانی پس از افزایش ۷۵ واحدی دیگر از سوی فدرال رزرو ایالات متحده برای مبارزه با تورم در اوایل نوامبر ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد. همین حرکت را می توان از سایر بانک‌های مرکزی انتظار داشت. در نتیجه، ممکن است در اقتصاد جهانی پس از پاندمیک , تحت چنین فشار تورمی  و هزینه بالاتر استقراض، بهبودی حاصل نشود. اگرچه در سال جاری با توجه به چنین شرایط اقتصادی , رشد کندتری برای تقاضای جهانی NR پیش‌بینی می‌شود، انتظار می‌رود تقاضای جهانی NR در مقایسه با 495/14 میلیون تن در سال 2021 با 2.1 درصد رشد به 805/14میلیون تن برسد.

 پیرو ابلاغ قانون الحاق یک جزء به بند (هــ) تبصره (7) قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ابلاغیه دفتر مقررات صادرات و واردات، نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات، ماشین‌آلات و تجهیزات به 1 درصد کاهش یافت.

نزدیک به ۳۴۰۰ ردیف تعرفه مشمول کاهش حقوق گمرکی یک درصد شدند

 

سرفصل جدید تأمین ارز اسکناس برای بازرگانان

مصطفی قمری‌وفا سخنگوی بانک مرکزی:

به‌منظور پاسخ‌گویی به نیازهای ارزی و تسهیل در تأمین ارز به‌‌صورت اسکناس در سرفصل‌های مصارف ارزی، ترتیبات فروش ارز به صورت اسکناس به بازرگانان دیروز ۱۰ آذر به بانک‌های ملی ایران، سپه، تجارت، ملت و صادرات ایران ابلاغ شد.

بازرگانان (اشخاص حقیقی) می‌توانند از فردا ۱۲ آذر ۱۴۰۱ با ارائه «کارت بازرگانی دارای حداقل یک ماه اعتبار» و «گواهی سابقه فعالیت تجاری از وزارت صنعت، معدن و تجارت (حداقل به مدت یک سال)» به متصدیان شعب منتخب بانک‌های یاد شده، نسبت به خرید ارز به‌صورت اسکناس تا سقف شش هزار (۶۰۰۰) یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سال با نرخ توافقی اقدام نمایند.

این امکان به محض مهیا شدن امکان استعلام کارت‌های بازرگانی، فروش اسکناس در سرفصل مزبور برای صرافی‌های مجاز نیز میسر خواهد شد.